به طراحی , اجرا و نگهداری فضای سبز گروه آیسان خوش آمدید

گیاهان مناطق شمالی + 13 گونه گیاه مناسب برای مناطق شمال

گیاهان مناطق شمالی

بیش از هزاران گونه های گیاهی در مناطق مختلف کشورمان وجود دارد که هر کدام با شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر سازگاری دارد.

در بین جنگل های انبوه مناطق شمالی کشور گونه های گیاهی سرسبز و باطراوت وجود دارد که سازگاری عجیبی با آب و هوای مرطوب شمال پیدا کرده اند.

مناطق شمالی با داشتن آبشارهای زیبا، دریای بی کران و منطقه ای بکر به عنوان یکی از قطب های گردشگری در ایران به حساب می آید.

اکثر پایتخت نشینان و ساکنین شهرهای بزرگ مناطق شمالی را برای فرار از هیاهوی شهر انتخاب می کنند و در هر زمان از اوقات فراغت خود به دل طبیعت سرسبز شمال می زنند.

از جمله گیاهان مناطق شمالی که مناسب شمال کشور هستند می توان گیاهانی همچون کاکتوس، کاج لاوسون، بامبو، برگ بو، شمشاد طلایی و … را نام برد.

در ادامه بیشتر در رابطه با این موضوع مطالبی را بیان می کنیم و گیاهان مناسب برای مناطق شمال کشور را همراه با ویژگی هایی که دارند معرفی می کنیم تا بهتر با گونه های گیاهی مناسب مناطق شمالی آشنا شوید. با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

معرفی گیاهان مناطق شمالی

آب و هوای شمال و مناطق بکر آن چشم اندازهای طبیعی را به زیبایی هرچه تمام تر خلق می کند. گونه های گیاهی متنوع و سرسبز نیز در بین دل طبیعت شهرهای شمالی تصویری سر سبز را از مناطق شمالی به تصویر می کشد.

برخی ازگیاهان مناطق شمالی هستند که با آب و هوای مناطق شمالی سازگار هستند و به خوبی در این مناطق رشد می کنند. از جمله گیاهان مناطق شمالی عبارت اند از:

نام گیاه ویژگی‌های برجسته شرایط رشد کاربردها
اکالیپتوس مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی شرجی، رشد سریع، مقاومت به شوری آفتاب کامل، خاک با زهکشی خوب دارویی، زینتی
شمشاد طلایی برگ‌های رنگارنگ، چوب مقاوم، شکوفه‌های زیبا سایه جزئی، خاک مرطوب زینتی، ساخت ابزار
بامبو نماد قدرت و خوش شانسی، رشد سریع، مقاومت بالا آفتاب کامل، خاک مرطوب زینتی، ساخت سازه
سوسن چلچراغ گل زیبای بومی ایران، ارتفاع بلند سایه جزئی، خاک غنی زینتی
سرخدار مقاومت بالا در برابر آفات، چوب سخت سایه جزئی، خاک مرطوب دارویی، زینتی
یاس هلندی برگ‌های براق، گل‌های معطر آفتاب کامل، خاک با زهکشی خوب زینتی
بابا آدم برگ‌های بزرگ، خواص درمانی آفتاب کامل، خاک مرطوب دارویی، زینتی
سیکاس رشد آهسته، برگ‌های بلند آفتاب کامل، خاک با زهکشی خوب زینتی
یاسمن گل‌های معطر و رنگارنگ آفتاب کامل، خاک مرطوب زینتی
زنبق ایرانی عطر قوی، کاربرد در صنعت عطر سازی آفتاب کامل، خاک مرطوب دارویی، زینتی
پیراکانتا گل‌های سفید، میوه‌های رنگی آفتاب کامل، خاک با زهکشی خوب زینتی
نگونسار گل‌های رنگارنگ، رشد در فصل زمستان سایه جزئی، خاک مرطوب زینتی
رز رونده گل‌های زیبا، شاخه‌های پیچنده آفتاب کامل، خاک غنی زینتی
به این ترتیب همچنین میتوان از گیاهان نام برده طبق سلایق و بودجه شما در طراحی و اجرای فضای سبز در مناطق شمالی برای شما لحاظ شود.

گیاه اکالیپتوس یکی از گیاهان مناطق شمالی

گیاه اکالیپتوس
گیاه اکالیپتوس نوعی از گیاهان مناطق شمالی

گیاه اکالیپتوس با شرایط آب و هوای شرجی مناطق شمالی بسیار سازگار است و در این شرایط آب و هوایی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. از ویژگی های برتر این گیاه این است که با سرعت بالایی تولید مثل می کند و در برابر شوری آب و آتش سوزی نیز مقاومت بالایی دارد.

برطبق گفته های سایت gardenersworld.com :

Eucalyptus or gum tree is a fast-growing evergreen tree that looks attractive all year round, thanks to its decorative foliage and bark. Its ornamental leaves are large, grey-green or blue-grey, and the main stems shed their bark to create an appealing patterned ‘snakeskin’ effect. Mature trees may also produce clusters of petal-less flowers in summer. Eucalyptus trees are native to Australia and are therefore suitable for growing in milder areas of UK. They’re tolerant of drought once established.

اکالیپتوس یا صمغ درختی همیشه سبز با رشد سریع است که به لطف شاخ و برگ تزئینی و پوست آن در تمام طول سال جذاب به نظر می رسد. برگ های زینتی آن بزرگ، خاکستری-سبز یا آبی-خاکستری هستند و ساقه های اصلی پوست خود را می ریزند تا جلوه ای جذاب از پوست مار ایجاد کنند. درختان بالغ نیز ممکن است خوشه هایی از گل های بدون گلبرگ را در تابستان تولید کنند. درختان اکالیپتوس بومی استرالیا هستند و بنابراین برای رشد در مناطق ملایم تر انگلستان مناسب هستند. پس از استقرار در برابر خشکسالی مقاوم هستند.

شمشاد طلایی

شمشاد طلایی
شمشاد طلایی نوعی ازگیاهان مناطق شمالی

شمشاد طلایی از دیگرگیاهان مناطق شمالی میباشدکه  در آب و هوای سرد زمستان از دوام خوبی برخوردار است و در مناطق شمال کشور مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. برگ های این گیاه رنگ بندی بسیار جالبی دارد.

در ابتدای رشد برگ ها رنگ سبز رنگ و گرد مانندی دیده می شود و در طول زمان دور برگ ها هم روشن تر می شوند و رنگ نقره مانند و زیبایی از خود را به جای می گذارند.

برگ های این گیاه در طول زمان از گردی به مربعی شکل تغییر پیدا می کند. چوب این گیاه شکننده نیست و برعکس مقاومت بالایی دارد به همین دلیل در ساخت میل بافتنی و ابزارهای موسیقی نیز بکار می رود.

این گیاه شکل ظاهری بی نظیری دارد و در فصل بهار شکوفه های شبرنگ زیبایی از آن می روید و کل فضا را با شکوفه های زیبا و خوش رنگ خود آراسته می کند.

بامبو نوعی از گیاهان مناطق شمالی

گیاه بامبو
گیاه بامبو نوعی ازگیاهان مناطق شمالی

گیاه بامبو از دیرباز تاکنون به عنوان یک نماد قدرت و خوش شانسی معروف است.این گیاه دارای انرژی مثبت بالایی است و آرامش عجیبی را در فضا ایجاد می کند.گیاه بامبو با شرایط آب و هوایی مناطق شمالی سازگار است و به دلیل مقاومت و پایداری بالایی که دارد به آن نماد استواری و قدرت داده شده است.

سوسن چلچراغ

گل سوسن چلچراغ
گل سوسن چلچراغ نوعی ازگیاهان مناطق شمالی

سوسن چلچراغ همان طور که نام زیبایی دارد از نظر شکل ظاهری نیز به عنوان زیباترین گیاهان مناطق شمالی به شمار می آید. جالب است بدانید که این گل تنها در دو نقطه از جهان آن هم در مناطق شمالی کشورمان می روید.

ارتفاع این گل در حدود 50 الی 150 سانتی متر است. شباهت زیادی به گل واژگون دارد و برگ های آن وارونه بوده و به سمت پایین رشد می کند.

گیاه سرخدار

گیاه سرخدار
گیاه سرخدار نوعی ازگیاهان مناطق شمالی

از گونه های متنوع جنگل های هیرکانی می توان گیاه سرخدار را نام برد. این گیاه در شرایط محیطی مناطق شمالی و همچنین آفات گیاهی در این مناطق مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. گیاه سرخدار از جمله گیاهان مناطق شمالی در حال انقراض است که به عنوان گیاهان زینتی و دارویی نیز بکار می رود.

گل یاس هلندی

گل یاس هلندی برگ های براق و شفافی دارد و گل های این گیاه کوچک و به رنگ سفید است که عطر خوبی دارد و یکی از گونه های گیاهی شرق آسیا است که کمتر به آب نیاز دارد.

گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم دارای برگ های بزرگ و خوش رنگی است که به نام گیاه گوش فیلی نیز نام دارد. اصولا این گیاه در جنگل های پرباران جنوب شرقی آسیا رشد می کند. از جمله ویژگی های این گیاه این است که برای رشد به نور زیاد و آب فراوان نیاز دارد.

این گیاه جزو گیاهان مناطق شمالی است که با شرایط آب و هوایی مناطق شمال کشور سازگار است و میتوان آن را در شهرهای شمالی رشد و تکثیر داد. این گیاه دارای خواص درمانی بالایی است و به صورت جوشانده برای درمان بسیاری از بیماری ها به کار می رود.

گیاه سیکاس

گیاه سیکاس برگ های بلند و تنه ضخیمی دارد. رشد آن آهسته بوده و نگهداری از آن نیز ساده بوده و وقت زیادی نمی برد. برای رشد کردن به نور کامل و سایه کمی احتیاج دارد و بین 1 الی 3 متر به خوبی رشد می کند.

گل یاسمن

این گیاه در دسته گیاهان معطر و زینتی قرار دارد که عطر و بوی فوق العاده ای از آن استشمام می شود. دارای طیف رنگی متنوعی است و در اواخر زمستان واوایل بهار شکوفه های رنگی زیبایی از آن بیرون می زند.

زنبق ایرانی

زنبق ایرانی نیز در شمار گیاهان معطر و دارویی قرار دارد و به عنوان یکی از گیاهان مناطق شمالی درخوش بویی به حساب می اید . عطر فوق العاده ای دارد به همین دلیل در صنعت عطر سازی بسیار پرکاربرد است. دارای برگ های صاف و خطی است و طیف رنگی آن اغلب کرم و زرد است.

گیاه پیراکانتا

گیاه پیراکانتا یکی از گیاهان زیبا و سرسبز مناسب مناطق شمال کشور است که در فصل بهار شکوفه های زیبا به رنگ سفید از آن بیرون می زند و در فصل پاییز نیز میوه های پربار و کوچکی همه فضا را پر می کند.

گل نگونسار

گل نگونسار از دیگر گیاهان مناطق شمالی کشور است که دارای طیف رنگ متنوع به رنگ بنفش، ارغوانی، صورتی، قرمز و سفید است. در کنار سایر درختان مناطق شمالی می روید و برگ های پهن و زیبایی دارد.

گل نگونسار در دسته گل های پامچال قرار دارد که در فصل زمستان در مناطق خوش و آب و هوای شمال کشور رشد می کند.

گل رز رونده

گل رز رونده
گل رز رونده
نوعی ازگیاهان منطق شمالی

گل رز رونده یکی دیگر از گیاهان  مناطق شمالی کشور است که در گلدان یا مناطق باز در شمال کشور به خوبی می روید و رشد می کند. این گیاه دارای یک بوته بزرگ است که در زمان گل دادن در انتهای هر شاخه از آن یک گل رشد می کند.

جالب است بدانید که شاخه های این گیاه مدام در حال چرخش است و به طور خود پیچ می خورد و زیبایی بی نظیری را خلق می کند.

اصول نگهداری گل‌ها و گیاهان مناطق شمالی

اگرچه انتخاب گیاهان مناسب با شرایط آب و هوایی شمال کشور برای رشد بهتر گیاه اهمیت زیادی دارد اما در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای نگهداری از این گیاهان نیز بسیار حائز اهمیت است.

نگهداری از گل ها و گیاهان مناطق شمالی کشور اصول و شرایط نگهداری مختص به خود را دارد. به طور مثال یکی از اصول مراقبت و نگهداری از گیاهان مناطق شمالی کشور توجه کردن به سایه مورد نظر و میزان آفتاب کافی برای رشد گیاه است.که درصورت کمبود اطلاعات شخص باعث اسیب به گیاهان می شود .

پیشنهاد  ما به شما این است حتما قبل از شروع انجام این کار با مشاوره گیاه پزشکی از اسیب به گیاهان و درختان خود جلوگیری لازم انجام شود.

 همچنین اضافه کردن کودها به اندازه و در وقت مناسب یکی از مهمترین اصول نگهداری از گیاهان مناسب با شرایط آب و هوایی شمال کشور است. به این نکته توجه داشته باشید که برای برخی از گیاهان کود مناسب و برای برخی نیز کود دادن مضر است.

به دلیل شرایط آب و هوایی در فصول بارندگی سال گیاهان آبیاری کامل میشوند اما به هر حال گیاهان مناطق شمالی در طول هفته به 1 تا 2 اینچ آب نیاز دارند.
برای اینکه گیاهان در فصول سرد سال دچار آسیب نشوند بهترین کار پوشاندن آنها با نایلون است. اما نکته ای که در این مساله اهمیت بالایی دارد این است که در زمان پوشاندن گیاهان با نایلون باید نوک مخروط های گیاه باز باشد تا به دلیل گرمای زیاد زیر نایلون آسیب نبیند.

 از دیگر موارد بسیار مهم در اصول و نگهداری گیاهان و درختان سم پاشی درست و به موقع انها می باشد. سمپاشی درخت و هر نوع گیاه در هر منطقه ای می تواند باعث طراوت و پایداری هر چه بیشتر گیاه شود. بنابراین ما سمپاشی درختان و گیاهان را به شما پیشنهاد می کنیم.

جمع بندی

مناطق شمالی با داشتن آبشارها و برکه های زیبا، جنگ های سرسبز و خوش رنگ به عنوان یکی از قطب های گردشگری در ایران به حساب می آید.

اکثر پایتخت نشینان و ساکنین شهرهای بزرگ مناطق شمالی را برای فرار از هیاهوی شهر انتخاب می کنند و در هر زمان از اوقات فراغت خود به دل طبیعت سرسبز شمال می زنند.

از جمله گیاهان مناطق شمالی می توان گیاهانی همچون کاکتوس، کاج لاوسون، بامبو، برگ بو، شمشاد طلایی و … را نام برد.

مناطق مختلف کشورمان دارای آب و هوای مختلفی است به همین دلیل گونه های گیاهی متفاوتی را می توان در مناطق مختلف پرورش داد. مناطق شمال کشور آب و هوای شرجی دارد و اکثر روزهای سال نیز اغلب باران می بارد.

بهترین گیاهان مناطق شمالی کشور باید از ویژگی هایی همچون مقاومت بالا و دوام زیاد برخوردار باشد تا بتوانید در شرایط آب و هوایی شهرهای شمالی کشور تاب بیاورد.

ما در این مقاله انواع گونه های گیاهی مناسب برای مناطق شمال کشور را معرفی کردیم. امیدوارم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *