به طراحی , اجرا و نگهداری فضای سبز گروه آیسان خوش آمدید

انواع آلاچیق برای روف گاردن

آلاچیق برای روف گاردن

آلاچیق برای روف گاردن

انواع آلاچیق برای روف گاردن با توجه به سلیقه و شرایط محل جا نمایی ممکن است متفاوت باشد. در پشت بام خیلی از خانه ها یا ساختمان ها  ممکن است به دلایل مختلف مثل استحکام کم سازه یا عدم پیش بینی فضای لازم برای نصب آلاچیق، استفاده از سازه های سنگین ممکن نباشد و طراحان و مهندسان ترجیح دهند از سازه های سبک و با دوام برای این کار استفاده کنند. به زبان ساده اینگونه می توان گفت که شرایط و استحکام سازه ساختمانی می تواند نسبت به سلیقه در انتخاب نوع آلاچیق برای روف گاردن در اولویت باشد.

روف گاردن

روف گاردن یا باغ پشت بام به فضای سبزی اطلاق می شود که صاحبان یا ساکنان ساختمان برای استفاده از حداکثر فضا یا ایجاد یک فضای دنج و با صفا در پشت بام خود طراحی و اجرا می کنند.  روف گاردن قابلیت طراحی و اجرا در فضای پشت بام انواع ساختمان ها با کاربری های متفاوت مثل مسکونی، اداری، تجاری و … را دارد.

طراحی و اجرای روف گاردن ممکن است به سه روش متمرکز، گسترده و نیمه متمرکز انجام شود که نوع سلیقه یا شرایط سازه در انتخاب نوع روف گاردن حرف اول را می زند.

برای اجرای یک روف گاردن به شکل ایده آل باید به نکاتی مثل انتخاب نوع خاک و پوشش گیاهی، تقسیم وزن سازه،  حفظ تعادل سازه، زهکشی و عایق پشت بام توجه شود تا سازه در کوتاه مدت یا بلند مدت دچار مشکل نشود.

در طراحی و اجرای روف گاردن سعی می شود از خاک های سبک با قدرت نگهداری بالای آب استفاده شود و گیاهانی به کار گرفته شوند که در عین زیبایی ریشه های ظریف با مصرف کم آب داشته باشند.

نصب آلاچیق روف گاردن

برچه اساسی آلاچیق برای روف گاردن طراحی و اجرا می شود؟‌

نصب آلاچیق برای روف گاردن بر اساس سلیقه یا نظر طراحان روف گاردن طراحی و اجرا می شود. هرچند طراحی و نصب روف گاردن سلیقه ای است  اما نصب آن در فضای روف گاردن با توجه به نوع طرح کلی می تواند باعث زیبایی و بالا رفتن کیفیت روف گاردن پشت بام شود.

برای زیبایی روف گاردن از وسایل جانبی بسیاری استفاده می گردد. یکی از بهترین طراحی ها برای چیدمان یا مبلمان روف گاردن استفاده از آلاچیق می باشد. آلاچیق یک سازه سقفی است که می تواند از نظر شکل ظاهری و مواد به کار رفته در آن طوری طراحی و اجرا شود که با ساختار کلی روف گاردن هماهنگ باشد و بتواند پازل چیدمان روف گاردن را تکمیل کند.

روف گاردن در صورت طراحی درست می تواند یک فضای ایده آل و زیبا برای استراحت و هم نشینی های دورهمی باشد. همانطور که گفته شده عوامل مختلفی چون سلیقه و نوع سقف ساختمان  و استحکام آن می تواند  تاثیر غیر قابل انکاری در نوع آلاچیق و چگونگی اجرای  آن داشته باشد.

‌ اما باید به این نکته توجه کرد که عوامل مهم دیگری هم هستند که می توانند در طراحی و اجرای آلاچیق تاثیر داشته باشند از این عوامل می توان به  اندازه و ابعاد آن اشاره کرد به طوری که می بایست فضای کافی برای اجرای آن فراهم باشد.

از دیگر عوامل مهم در نوع طراحی و اجرای آلاچیق هماهنگی نوع سازه و مواد بکار رفته در آن با فضای روف گاردن یا پشت بام سبز است به شکلی که تعادل دیداری آن فراهم گردد.

آلاچیق مناسب روف گاردن

چرا در فضای روف گاردن آلاچیق نصب می شود؟

آلاچیق یک سازه تزیینی و کاربردی است که برای جدا سازی فضای نشستن و استراحت از فضای بیرونی طراحی و اجرا می شود. این فضای مسقف می تواند استفاده کننده ها را در برابر تغییرات و عناصر آب و هوایی مثل نور آفتاب و برف و باران محافظت کند.

همچنین این سازه می تواند شرایطی مناسب برای نصب و آویزان کردن منابع نور و روشنایی یا گیاهان تزیینی آویز یا دیوار چسب فراهم کند.

از چه موادی در ساخت آلاچیق برای روف گاردن استفاده می شود؟

در زمان طراحی و اجرای انواع آلاچیق برای روف گاردن باید به این نکته توجه داشت که هر چند زیبایی و شکل ظاهری آلاچیق برای روف گاردن می تواند نقش مهمی در زیبایی دیداری فضای روف گاردن داشته باشد اما کیفیت مواد بکار رفته در آن و نوع مدل طراحی می تواند نقش مهمی در زیبایی و استحکام سازه داشته باشد.

از مصالح معمولی که در انواع آلاچیق برای روف گاردن مورد استفاده قرار می گیرد می توان به موادی مانند انواع فلز، فایبرگلاس، پلاستیک، چوب و پارچه با توجه به شرایط سازه اشاره کرد.

چه نوع آلاچیق هایی را می توان برای استفاده در روف گاردن طراحی و اجرا نمود؟

پس از بررسی شرایط و استحکام سازه برای نصب آلاچیق برای روف گاردن نوبت به نوع آلاچیق با توجه به مواد بکار رفته در آن می رسد که در ادامه سعی می شود به متداول ترین انواع آن اشاره گردد.

– آلاچیق فلزی بسیار مقاوم برای نصب در روف گاردن

آلاچیق فلزی به دلیل دوام و مقاومت بالا می تواند سازه ای مناسب برای نصب در فضای روف گاردن باشد چون هم مستحکم است و هم می توان انواع فلز را در ابعاد و اندازه های متفاوت برش داده و در طرح های مختلف استفاده کرد.

بهترین نوع آلاچیق فلزی بزای نصب در فضای روف گاردن با توجه به نوع سازه ساختمانی، آلاچیق فولادی یا استفاده از فلزات آلومینیومی و پوشیده شده با لایه های قلع و آلومینیوم می باشد.

– آلاچیق ساخته شده از چوب

آلاچیق های چوبی به دلیل هماهنگی لازم با فضای سبز روف گاردن متداول تر بوده و با نسبت بالایی برای طراحی و اجرا در فضای روف گاردن مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به شرایط آب و هوایی برای استحکام سازه ممکن است از انواع مختلف چوب برای ساخت آلاچیق استفاده شود.

-آلاچیق های فایبرگلاس و پلاستیکی

طراحی و اجرای آلاچیق های فایبرگلاس و پلاستیک در فضای روف گاردن به دلیل دوام بالا و قیمت تمام شده کمتر می تواند مقرون به صرفه و مناسب باشد. آلاچیق های ساخته شده از فایبرگلاس و پلاستیک به دلیل سبک بودن از قابلیت خوبی برای نصب در فضای روف گاردن برخوردار می باشند.

آلاچیق پارچه ای برای روف گاردن

–  آلاچیق های پارچه ای

آلاچیق های پارچه ای که با نام سازه های پارچه ای و سایبان شناخته می شوند از انواع پر کاربرد آلاچیق برای طراحی و اجرا در فضای سبز و روف گاردن هستند. قیمت این نوع سازه پارچه ای می تواند با توجه به نوع پارچه متفاوت و گران یا ارزان باشد.

معمولا پارچه های استفاده شده در روف گاردن از موادی ساخته می شوند که در برابر نور خورشید، رطوبت و عناصر آب و هوایی از مقاومت لازم برخوردار بوده و می توانند در یک شرایط مناسب سال های طولانی دوام داشته باشند.

–  آلاچیق های سفارشی و ترکیبی

آلاچیق های سفارشی و ترکیبی در نوع خود خاص و منحصر به فرد بوده و با توجه به نوع سلیقه یا خواسته شخصی متقاضی طراحی و اجرا می شوند.

طراحی و اجرای این نوع آلاچیق اگر با روش های خلاقانه و مبتکرانه همراه شود می تواند زیبایی خاصی را در  فضای روف گاردن ایجاد کرده و زیبایی دیداری آن را چند برابر کند‌‌.

–  آلاچیق های خورشیدی

آلاچیق خورشیدی از انواع آلاچیق است که می تواند ترکیبی مناسب از انرژی پاک و فضای سبز به شکل توامان داشته باشد. در این روش پنل های خورشیدی به شکل زیبا و کاملا آراسته بر روی سقف آلاچیق نصب می شوند که علاوه بر خاص و زیبا بودن قادر هستند حداکثر انرژی لازم برای استفاده در فضای آلاچیق را هم فراهم کنند.

– آلاچیق با سقف سفالی

آلاچیق با سقف سفالی نوع دیگر از آلاچیق برای نصب در فضای روف گاردن است که علاوه بر دوام مناسب در صورت طراحی و نصب درست می تواند فضای زیبا و خارق العاده ای را خلق کند.‌

– آلاچیق با سقف گرد

اشکال کروی یا دایره ای شکل از زمان های دور به دلیل آنکه منعکس کننده گردی زمین، خورشید یا ماه بوده اند مورد توجه بوده و جذابیت و خاص بودن ظاهری خود را داشته اند. سبک های خمیده یا انحنا دار در سازه های مختلف بخصوص آلاچیق برای روف گاردن به دلیل حال و هوای بهتر و جذب انرژی بیشتر می تواند زیبا و جالب باشد‌.

سخن پایانی

انواع آلاچیق برای روف گاردن می تواند از تنوع و جذابیت بالایی برخوردار باشند و شرایطی فراهم کنند که هر کس بتواند متناسب با نوع سلیقه، شکل طراحی، نوع سازه ساختمانی و میزان پول هزینه شده نوع  آلاچیق مناسب پشت بام خود را انتخاب و اجرا نماید. انواع آلاچیق برای روف گاردن می تواند با توجه به نوع طراحی و یا مواد بکار گرفته شده در آن متفاوت باشد.

نوع آلاچیق و مواد بکار رفته در آن می تواند تاثیر غیر قابل انکاری در زیبایی و آراستگی فضای دیداری روف گاردن داشته باشد به همین دلیل در طراحی کلی روف گاردن باید نسبت به انتخاب نوع مناسب آن با توجه به اندازه فضای مورد نظر اقدام شود تا تناسب و تعادل دیداری لازم برقرار گردد.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *