به طراحی , اجرا و نگهداری فضای سبز گروه آیسان خوش آمدید

گیاهان مقاوم به کم آبی

گیاهان مقاوم به کم آبی

همیشه وجود گل و گیاه در خانه حس طراوت، آرامش و زندگی را به خانه می‌بخشد. به همین دلیل است که قدیم‌ترها که اغلب خانه‌ها ویلایی بودند، یک باغچه داشتند. امروزه با افزایش زندگی شهرنشینی و ایجاد آپارتمان‌های چندین طبقه، باغچه‌ها از خانه‌ها حذف شدند.

به همین دلیل افرادی که علاقه به گل و گیاه داشتند به نگهداری از گیاهان در آپارتمان‌ها روی آوردند. از طرفی خشکسالی کشورمان در سال‌های اخیر باعث شده تا کشاورزان زیادی به کاشت گیاهان مقاوم به کم آبی و همچنین درآمدزا روی بیاورند.

ما در این مقاله قصد داریم تا گیاهان مقاوم به کم آبی که برای نگهداری در آپارتمان‌ها و مناطق گرمسیر مناسب‌اند را به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر شما هم در منطقه گرم و خشک زندگی می‌کنید یا علاقه به نگهداری گیاهان آپارتمانی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در کشور ما با توجه به تنوع آب و هوایی و اقلیمی که دارد، در فصل‌های مختلف گیاهان مخصوص به خود را دارد. تابستان به خاطر کمبود بارش باران یکی از سخت‌ترین فصل‌ها برای نگهداری از گیاهان به حساب می‌آید. از طرفی کمبود آب باعث شده تا نگهداری از گیاهان مختلف در تمامی فصل‌های سال با سختی امکان‌پذیر باشد.

اگر به دنبال پرورش گیاهانی هستید که در تمامی فصل‌ها سرسبزی خود را حفظ کند، پیشنهاد می‌کنیم از گیاهان مقاوم به کم آبی استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید

انواع گیاهان مقاوم به کم آبی

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از پرتعدادترین انواع گیاهان مقاوم به گرما در سرتاسر جهان است. این گیاه نیاز به نور نسبتا شدیدی دارد و آبیاری کمی می‌خواهد. برای این که گیاه آلوئه ورای‌تان همیشه سرحال باشد آن را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار داده و وقتی خاکش خشک می‌شود، آبیاری کنید.

انواع کاکتوس

کاکتوس یکی از معروف‌ترین گیاهان مقاوم به نور و کم آبی در جهان است. این گیاه تنوع زیادی داشته و در تمام فصل‌های سال سبز می‌باشد. در ادامه با دو نوع پرطرفدار این نوع از گیاهان مقاوم به کم آبی بیشتر آشنا خواهیم شد:

کاکتوس طلایی

یکی از گیاهان پردرآمد که نیاز کمی به آبیاری در طول سال دارد، کاکتوس طلایی است. این نوع از کاکتوس بومی مناطق کویری ایران بوده و روند رشد بسیار کندی دارد.

این گیاه مقاوم به کم آبی در فصل بهار و تابستان گل می‌دهد و بدنه سبز رنگی دارد. از آن‌جایی که نگهداری از این گیاه نیاز به مراقبت و آبیاری خاصی ندارد، یکی از بهترین گزینه‌ها به عنوان گیاهان آپارتمانی به حساب می‌آید.

گیاهام مقاوم به کم آبی
کاکتوس طلایی

 

کاکتوس گوشتی

کاکتوس گوشتی یکی دیگر از انواع گیاهان کم آب و البته پردرآمد است که گونه‌های بسیار زیادی دارد. تنوع زیاد این نوع از گیاهان، همچنین نیاز بسیار کم آن به آبیاری دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد. نکته‌ای که برای انتخاب این نوع از کاکتوس‌ها باید در نظر داشته باشید، میزان نوری است که باید دریافت کنند.

اگر این گیاه را برای خانه خود انتخاب کردید، حتما آن را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دهید. اگر به هر دلیلی گیاه‌تان نور کافی دریافت نمی‌کند، باید کمبود آن را با نور مصنوعی تامین کنید.

گیاه ساق عروس یا آشوریا

این گیاه یکی دیگر از اعضای خانواده بزرگ کاکتوس‌ها است که یک گیاه کوهستانی به حساب می‌آید. شاید بپرسید کوهستانی بودن این گیاه دلیل نیاز به آبیاری زیاد آن نیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این گیاه برای رشد خود نیاز به محیطی خشک و آبیاری کمی نیاز دارد.

اگر چه این گیاه به یک محیط پرنور نیاز دارد، ولی نباید آن را در معرض تابش مستقیم خورشید در تابستان قرار دهید. نکته جالب در مورد این نوع از کاکتوس‌ها است که برخی از انواع آن برگ‌هایی با حاشیه رنگی دارند و برای حفظ رنگ‌شان نیاز به نور کافی دارند. زهکشی مناسب این نوع از کاکتوس‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای نگهداری‌شان باید انجام دهید.

گیاهان مقاوم به کم آبی

 

سانسوریا

سانسوریا یکی از پرطرفدارترین گیاهان مقاوم به کم آبی است که نیاز به مراقبت و برنامه آبیاری خاصی ندارد. این نوع از گیاهان در تابستان تا 7 روز می‌تواند بی‌آبی را تحمل کند و در زمستان‌ها هر 14 روز نیاز به آبیاری پیدا می‌کند. این گیاه به خاطر ظاهر زیبایی که دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری در آپارتمان‌ها به حساب می‌آید.

 

بگونیا

گیاه بگونیا یکی از گیاهان گلدار با نیاز به آبیاری بسیار کم نسبت به دیگر انواع گیاهان گلدار است. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد این گیاه باعث پوسیدگی ریشه آن خواهد شد. این گیاه در تابستان‌ها حداکثر هر 4 روز و در زمستان‌ها هر هفته نیاز به آبیاری مناسب دارد. نکته مهم در مورد این نوع از گیاهان مقاوم به کم آبی این است که آن را در هر جایی از خانه می‌توانید نگهداری کنید.

گل ناز

احتمالا این گیاه را در بسیاری از پارک‌ها، بلوارها و میدان‌های شهر دیده‌اید. گیاه گل ناز به خاطر برگ‌های ضخیمی که دارد، می‌تواند در خاک خشک و ضعیف هم به خوبی زندگی کند. این گیاه در برخی از کشورها با نام گل ساعت 10 شناخته می‌شود، زیرا گل‌های کوچک آن در ساعت 10 می‌شکفند.

گل ناز به خاطر زیبایی و تنوع رنگ و همچنین نگهداری بسیار آسانی که نیاز دارد، یکی از پرکاربردترین گیاهان در  طراحی و اجرای فضای سبز شهری است.

گل کاغذی

این گل یکی از مقاوم‌ترین گیاهان مقاوم به کم آبی بومی جنوب کشورمان است که تنوع رنگی بسیار زیادی دارد. این گیاه رشد بسیار خوبی دارد و معمولا از آن برای زیبایی نمای ساختمان‌ها و آلاچیق‌ها استفاده می‌شود.

گیاه کل کاغذی اگر در آب و هوای گرم کشت شود، در 11 ماه از سال گل‌های رنگارنگ می‌دهد. مکان مناسب کشت این نوع از گیاهان مقاوم به کم آبی جایی است که حداقل دمای آن 16 و حداکثر 38 باشد.

گل شب بو

گل شب بو یکی از زیباترین و خوشبوترین گیاهان مقاوم به کم آبی است که در دو نوع مختلف در طبیعت یافت می‌شود. نوع گرمسیری این گیاه عمر کمتری نسبت به نوع کوهستانی آن دارد و در فصل بهار و تابستان گل می‌دهد. گل‌های این گیاه 4 گلبرگ داشته و رنگ‌های مختلف سفید، ارغوانی و ارغوانی دارد.

زاموفیلیا

این نوع از گیاهان مقاوم به کم آبی به خاطر براق بودن برگ‌هایشان، تاثیر بسیار زیادی بر دکوراسیون داخلی دارد. این گیاه علاوه بر زیبایی که دارد، مقاومت و سازگاری زیادی نسبت به شرایط آب و هوایی داشته و آبیاری زیادی نیاز ندارد. ویژگی دیگر این گیاه مقاوم در برابر کم آبی، تصفیه کردن هوای محیط است.

وجود این گیاه در منزل‌تان به خواب راحت‌تر شما کمک زیادی خواهد کرد. این گیاه زیبا و مقاوم در فصل‌های گرم سال تا 10 روز و در زمستان‌ها تا 14 روز نیاز به آبیاری ندارد.

ارکیده

ارکیده یکی از گیاهان گل‌دار مقاوم به کم آبی است که اصالت این نوع از گیاهان مقاوم به کم آبی، به زمان دایناسورها برمی‌گردد. قدمت طولانی این گیاه در طبیعت زمین نشان دهنده مقاومت زیاد آن در شرایط مختلف آب و هوایی است.

گیاهان مقاوم به کم آّبی

پتوس

اگر کمی دقت کنید، احتمالا این گیاه را در خاطرات کودکی‌تان و در کنار طاقچه خانه مادربزرگ‌های‌تان پیدا می‌کنید. این گیاه رونده سازگاری بسیار زیادی با کم آبی دارد و اگر برای او مسیری مشخص کنید، مطابق میل شما حرکت می‌کند! خاک، نور کافی و همچنین آبیاری مناسب از جمله شرایط زندگی گیاهان مختلف است. برای آبیاری این گیاه کافی است آن را در تابستان هر 8 روز و در زمستان‌ها هر 15 روز انجام دهید.

آگلونما

این گیاه یکی از زیباترین و البته جذاب‌ترین گیاهان مقاوم به کم آبی است که تنوع زیادی در رنگ آن وجود دارد. آگلونما جزو گیاهان همیشه سبز به حساب می‌آید که می‌تواند هوای خانه را برای‌تان تصفیه کند.

این گیاه جزو گیاهان گلدار است اما چون وجود گل‌های آن انرژی زیادی از این گیاه می‌گیرند، بهتر است آن‌ها را بچینید. نکته جالب توجه در مورد مقاومت گیاه آگلونما این است که در تابستان هر 8 روز و در زمستان‌ها هر 17 روز نیاز به آبیاری دارد.

 

بامبو

اگر می‌خواهید برای منزل خود گیاهی بخرید و زمان کافی برای نگهداری و مراقبت از آن‌ها ندارید، پیشنهاد ما به شما بامبو است. این گیاه مقاومت بسیار زیادی نسبت به شرایط آب و هوایی مختلف داشته و هم در خاک و هم در آب می‌تواند رشد کند. رشد بامبو به طور سالیانه در حدود 1 متر و نیم تخمین زده شده است.

اگر این گیاه را در خاک نگهداری کنید، در فصل تابستان هر 3 روز ودر زمستان هر 5 روز نیاز به آبیاری دارد.

پیرومیا

پیرومیا همان گیاه قاشقی خانه مادربزرگ‌ها است که جزو سازگارترین گیاهان مقاوم به کم آبی محسوب می‌شود. در واقع می‌توانیم بگوییم که مقاومت زیاد این گیاه به کم آبی آن را برای نگهداری در محیط اداری و محل کار مناسب کرده است. علاوه بر این پیرومیا نیاز به تعویض مستمر گلدان ندارد و دغدغه‌ای برای شما به وجود نخواهد آورد.

برگ‌های گوشتی این گیاه باعث بالا بودن مقاومت زیاد آن در برابر کم آبی و هوای گرم تابستان شده است.

رشته مروارید یا سنسیو

گیاه سنسیو یا رشته مروارید در ایران با نام کاکتوس دانه تسبیحی یا کاکتوس رشته مرواریدی شناخته می‌شود. این گیاه رشد بسیار زیادی داشته و به سرعت شاخه‌های زیبای آن مثل یک آبشار سبز رنگ از گلدان آویزان می‌شوند.

این گیاه با ساقه‌های بلند و همچنین برگ‌های گوشتی کروی شکل یکی از پرطرفدارترین گیاهان مقاوم به کم آبی است.

تیلاندسیا

یکی دیگر از گیاهان مقاوم به کم آبی تیلاندسیا است که در شرایط بسیار عجیبی می تواند زندگی و رشد کند. عجیب‌ترین نکته‌ای که در مورد این گیاه باید بدانید این است که نه به آب نیاز دارد و نه به خاک! بنابراین هر جایی که فکرش را بکنید می‌توانید آن را نگهداری کنید.

 

نکات تکمیلی در مورد انتخاب و خرید گیاهان مقاوم به کم آبی

کم آبی و خشکسالی بلای جان پرورش گیاهان مختلف شده است. از طرفی آپارتمان نشینی، فضای خانه را یکنواخت و حوصله سربر می‌کند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای از یکنواختی درآوردن خانه‌تان باید انجام دهید این است که از گیاهان مختلف استفاده کنید. اگر می‌خواهید گیاهانی که برای منزل‌تان انتخاب می‌کنید، همیشه سرسبز و سرحال بمانند، باید از گیاهان مقاوم به کم آبی استفاده کنید.

این نوع از گیاهان علاوه بر نیاز کم به آبیاری، در برابر تابش نور خورشید مقاومت بسیار زیادی دارند. در این مقاله از سایت … پرطرفدارترین گیاهان مقاوم به کم آبی را به شما عزیزان معرفی کردیم. اگر برای انتخاب و خرید گیاه برای منزل‌تان نیاز به دریافت مشاوره و توضیحات بیشتری دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

کارشناسان طراحی فضای سبز میتوانند روزانه پاسخگوی سوالات شما درباره انتخاب گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی و همچنین نحوه نگهداری از آن‌ها باشند

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *