به طراحی , اجرا و نگهداری فضای سبز گروه آیسان خوش آمدید

روش های کاشت چمن

روش های کاشت چمن

روش های کاشت چمن

چمن یک پوشش گیاهی چندساله است که جلوه زیبایی در فضای سبزتان ایجاد می کند. داشتن چمنی یکدست و سرسبز به خصوص در طول فصول گرم طراوت و شادابی را به محوطه می آورد. روش های مختلفی برای کاشت چمن وجود دارد.
رمز یک جوانه زنی خوب، داشتن بیشترین سطح تماس بذر چمن با خاک است.

بهترین حالت هنگامی است که بذر چمن به طور کامل توسط خاک احاطه شود. خاک مرغوب، هوادهی، از بین بردن علف های هرز، آبیاری اصولی پس از کاشت و غلتک زنی نیز از ارکان اساسی برای رشد چمن می باشند.

 

عوامل مهم در جوانه زنی چمن

عمق کاشت بذر چمن در خاک باید بین 4/1 تا 8/1 سانت باشد و عمق بیشتر اصطلاحن باعث خفگی بذر چمن می شود. اغلب پس از کاشت بذر با غلتک سبک، کمی خاک را سفت می کنند که این عمل باعث بهبود جوانه زنی می شود. عامل تاثیرگذار بعدی دما و فصل مناسب می باشد که باید برای گونه های خاص چمن رعایت شود.
همچنین برای جوانه زدن بذرها باید رطوبت خاک کافی باشد. بسته به نوع خاک، ممکن است روزانه چندین بار آبیاری مورد نیاز باشد تا یک یا دو سانت از بالای خاک مرطوب بماند و جوانه ها بتوانند رشد کنند.

عوامل مهم در جوانه زنی چمن

 

انواع روش های کاشت چمن:

کاشت در بستر آماده خاک

بذرافشانی در بستر آماده خاک، بهترین روش برای کاشت چمن می باشد. به این دلیل که در چنین بستری با از بین بردن علف های هرز موجود، امکان رشد بهتر چمن فراهم می شود.

علف های هرز رسیدن مواد مغذی، آب و نور کافی به دانه ها را کاهش می دهند و امکان یک جوانه زنی خوب را مختل می کنند.

مزیت دیگر بستر آماده کاهش فشردگی خاک است که باعث می شود به ریشه ها فشار بیاید و چمن سریع تر و راحت تر رشد کند. بستر آماده همچنین، میزان سطح تماس خاک و بذر را بهبود می بخشد. تنها ایراد این روش این است که برای مدتی باید بستر خاکی بدون چمن را تحمل کنید تا بذرها بیرون بیایند و چمن ها رشد کنند.

 

کاشت در بستر آماده خاک

 

کاشت بذر مجدد در زمین چمنکاری شده

کاشت بذر در یک زمین چمنکاری شده به امید یک جوانه زنی خوب کمی دشوار به نظر می رسد. به این دلیل که در این روش سطح تماس خاک و بذر به مراتب کمتر می شود.

نکته کلیدی برای نتیجه امیدبخش در این روش، بالا بردن میزان سطح تماس بذر و خاک می باشد؛ ضمن اینکه چمن های سردسیری در این روش بهتر از چمن های گرمسیری عمل می کنند.

هوادهی قبل از کاشت، به ادغام شدن بیشتر بذر در خاک کمک می کند. کارشناسان فضای سبز معمولن کاشت بذر بیشتری را در این روش توصیه می کنند؛ چراکه بسیاری از بذرها به دلیل وجود چمن قبلی و ناتوانی جوانه زنی از بین می روند که این اتفاق به دلیل عدم تماس میان خاک و بذر اتفاق می افتد. هوادهی با چنگک باعث تماس بیشتر بذر و خاک می شود و به افزایش باروری خاک نیز کمک می کند.

 

کاشت بذر مجدد در زمین چمنکاری شده

 

پخش کردن بذر چمن بر روی خاک

این روش به مقدار بذر و خاک و همچنین نوع گونه چمن(گرمسیری یا سردسیری)، بستگی دارد. چمن های گرمسیری اگر روی خاک کاشته شوند، به ندرت ممکن است جوانه بزنند. مگر اینکه شرایط خاصی مانند بارندگی، راه رفتن روی خاک و هوادهی با چنگک باعث ادغام بیشتر میان بذر و خاک شود.

چمن های سردسیری در این روش ممکن است تا حدی جوانه زنی داشته باشند. در واقع علف چاودار و گره ریش گیاهانی هستند که بیشترین سطح تماس با خاک را ایجاد می کنند و با این شیوه جوانه زنی خوبی رخ می دهد.

هر یک از شیوه های مذکور کاشت چمن با در اختیار داشتن خاک مرغوب، به بهترین نحوه نتیجه می دهد. همچنین توجه داشته باشید که بدون ایجاد سطح تماس خوب میان خاک و بذر، انتظار جوانه زنی خوبی در مورد چمن های گرمسیری (چمن باهیا، برمودا، زوی زیا، بوفالو) نداشته باشید.

گروه طراحی فضای سبز آیسان خلیلی آذر با داشتن تجربه و دانش کافی در حوزه فضای سبز و گیاه پزشکی، آماده ارائه خدمات حضوری و مجازی در خصوص انواع چمن، کاشت، اجرا و نگهداری آن پس از کاشت می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *