به طراحی , اجرا و نگهداری فضای سبز گروه آیسان خوش آمدید

بهترین کود برای درختان میوه

بهترین کود برای درختان میوه

بهترین کود برای درختان میوه

اگر می خواهید در سال جدید درختان میوه پربارتری داشته باشید، رعایت یکسری اقدامات برای باغ شما ضروری می باشد.

آبیاری، کوددهی و سم پاشیِ منظم از ارکان اساسی برای داشتن یک باغ میوه پربار است. در این مقاله به معرفی بهترین کودها برای درختان میوه می پردازیم. اما کوددهی روش خاص خود را دارد و هر باغ و باغچه ای کود مخصوص به خود را می خواهد.

استفاده از یک کود خوب می تواند چهره باغ شما را تغییر دهد و درختان شما را پربارتر کند. اما این کار نیاز به شناخت کود مناسب، زمانبندی درست و طریقه مصرف اصولی دارد. درختان میوه نیازهای غذایی خاص خود را دارند.

گیاهان برای عمل فتوسنتز به عناصر مغذی نیاز دارند که این عناصر به دو دسته میکرو و ماکرو تقسیم می شوند. عناصر میکرو شامل روی، آهن، ازت، بور و …. و عناصر ماکرو شامل نیتروژن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و … می باشند گه گیاه برای رشد خود به آن ها نیاز دارد.

باغ های میوه به کوددهی منظم نیاز دارند تا یکسری انرژی ها در درختان ذخیره شود و در فصل بهار جوانه زنی بهتری داشته باشند. هر چقدر تعداد شکوفه ها زیاد باشد و مدت زمان بیشتری روی درخت بمانند، به طبع محصول بیشتری نیز خواهیم داشت.

اگه شکوفه ها نتوانند بر اثر عوامل جوی مانند باد، سرما، تگرگ و … مدت زمان زیادی روی شاخه بمانند باردهی خوبی را نمی توان از درخت انتظار داشت.

بهترین زمان کوددهی به درختان میوه

کوددهی درختان زمانبندی خاصی دارد و باید طبق همان زمانبندی، این کار را انجام دهید. بهترین زمان برای کوددهی درختان میوه، پس از برداشت محصول و قبل از برگ ریزان است. هنگام تورم جوانه ها در انتهای زمستان و یا در اوایل بهار بهترین زمان می باشد. زیرا در این فصول درخت برای جوانه زنی به انرژی بالایی نیاز دارد.

کوددهی را برخلاف تصور عوام، در فصل پاییز نیز می توان انجام داد. زیرا گیاه قبل از رفتن به خواب زمستانی به ذخیره انرژی نیاز دارد تا در فصل گرم تر جوانه زنی بهتری داشته باشد. در نتیجه با کوددهی در فصل پاییز نتیجه بهتری را از باغ میوه خود خواهید دید.

از زمان برداشت محصول تا زمان ریزش برگ ها می توان در دو مرحله کوددهی را انجام داد. دلیل انجام کوددهی پس از برداشت محصول نیز به این خاطر است که درخت بتواند انرژی مناسب را ذخیره کرده و در برابر تنش های محیطی مقاومت خوبی داشته باشد.

در فصل زمستان نیز درختان برای جوانه زنی نیاز به انرژی و نیرو دارند. در این زمان ریشه درخت به دلیل سرمای خاک نمی تواند مواد میکرو و ماکرو را از خاک دریافت کند؛ بنابراین باید ذخیره نیرویی داشته باشد تا با آن جوانه ها بتوانند به شکوفه تبدیل شوند و مدت طولانی تری روی درخت بمانند.

 

بهترین زمان کوددهی به درختان میوه

کودهای NPK

کود NPK یا در اصطلاح کود کامل، یکی از رایج ترین کودهای کشاورزی است که برای بهبود وضعیت باروری درختان مورد استفاده قرار می گیرد و تمام گیاهان برای رشد بهتر به آن نیاز دارند. کود NPK هردو عناصر ماکرو (فسفر، ازت، کلسیم و …) و میکرو (روی، بور، آهن و…) را در خود دارد. برای استفاده از این کود بایستی دقت کنید تا کوددهی بیش از حد باعث سوختن ریشه گیاه نشود.

دلیل نامگذاری این کود، داشتن هر سه عنصر حیاتی نیتروژن(N)، پتاسیم(K) و فسفر(P) است که به صورت مخفف NPK نامیده شده است. این عناصر توسط ریشه گیاه جذب شده و در آن ذخیره می شوند.

چنانچه در فصل پاییز از چنین کودی استفاده می کنید، باید به یکسری نکات دقت کنید. کود در این حالت باید نیتروژن کم و پتاسیم و فسفر بالایی داشته باشد. از آنجاییکه نیتروژن یک عنصر انرژی زاست و قدرت رویش گیاه را بالا می برد، ماده مناسبی برای زمان استراحت گیاه و هنگامی که گیاه به خواب زمستانی می رود، نمی باشد.

 

کودهای NPK

 

کود ورمی کمپوست

کود ورمی کمپوست، یک کود بیو ارگانیک و نرم است که متشکل از ورمی(کرم خاکی) و کمپوست می باشد. این کود از فعالیت های کرم خاکی تشکیل می شود. این کود هوموس(گیاه خاک) و مواد مغذی ای مانند پتاسیم، نیتروژن و فسفر دارد که برای رشد درختان میوه بسیار مفید می باشد.

کود ورمی کمپوست مزایای زیادی برای گیاهان دارد. این کود سبک، فاقد بو، عاری از هرگونه بذر علف هرز و سرشار از عناصر میکرو می باشد و قابلیت نگهداری آب را بالا می برد. هر درخت میوه به میزان 3 تا 5 کیلو کود ورمی کمپوست نیاز دارد. استفاده از این کود نقش مهمی در تولید میوه های سالم و بهبود رشد و باروری درختان میوه دارد.

 

کود ورمی کمپوست

 

کودهای حیوانی

کودهای حیوانی به دلیل دارا بودن عناصر نیتروژن، فسفر، پتاسیم، مواد ریز مغذی مورد نیاز گیاه و مواد آلی ساختار خاک را بهبود می بخشند و مدت زمان بیشتری آب را در خاک نگه می دارند. این کودها به تنهایی یا همراه با کمپوست به خاک اضافه می شوند و با افزودن عناصر مغذی به خاک، رشد و باروی درختان میوه را تقویت می کنند.

کودهای حیوانی
کود فروت ست

فروت ست کود محلولی است که مقاومت و پایداری گیاه در برابر عوامل محیطی بالا می برد و در نهایت منجر به باردهی بهتر درختان میوه می شود.

این کود شامل یکسری عناصر بارورزا مانند پتاسیم، روی، ازت، بور و در برخی آمینواسید و نیتروژن می باشد. زمان مناسب برای محلول پاشی کود فروت ست، پس از برداشت محصول و پیش از برگ ریزی درختان می باشد.

با انجام این کار محلول از طریق برگ ها جذب شده و سپس درخت از طریق انرژی به دست آمده، جوانه زنی بهتری را انجام خواهد داد. فروت ست مقاومت جوانه ها را بالاتر می برد و باعث می شود شکوفه ها مدت بیش تری روی درخت باقی بمانند و حتی این مدت زمان را به دو برابر افزایش می دهد.

هرقدر شکوفه ها بیش تر روی شاخه بمانند، شانس لقاح و گرده افشانی بهتر و در نتیجه محصول دهی بهتری را خواهند داشت.
به عنوان مثال اگر شکوفه ای برای 5 روز روی شاخه می ماند، با کوددهی فروت ست این زمان به 10 روز ارتقا پیدا می کند.
به طور کلی با انجام کوددهی به موقع می توانید درختان پربار و شادابی را در باغ میوه خود داشته باشید.

گروه طراحی فضای سبز آیسان خلیلی آذر با ارائه خدمات کوددهی برای درختان میوه زیر نظر کارشناسان فضای سبز حرفه ای، رشد درختان شاداب و درخشان را در فضای سبز شما ضمانت می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *